coaching

Omgaan met angst

Afgelopen week volgde ik een workshop over angst. Angst is een gevoel dat ieder mens kent. Niet iedereen geeft dezelfde woorden aan angst. “Ik ben niet angstig hoor, ik ben bang of ik ben alleen maar onzeker!” Niet iedereen is bewust van zijn angst. Angst is een emotie die we allemaal kennen en die ook z’n functie heeft.

Vrouwen in de midlife fase en angst.

Vrouwen in hun midlife fase zitten hebben te maken met veel veranderingen onder andere veranderingen in hun lijf. Hierdoor kunnen angsten boven kunnen drijven. Bijvoorbeeld door een vermindert libido kan een relatie (mede) onder druk komen te staan waardoor er angst voor verlating kan ontstaan. Door hormonale veranderingen staat de draagkracht van vrouwen onder druk en kunnen zij zich angstiger dan normaal voelen.

Angsten die vrouwen kunnen ervaren zijn bijvoorbeeld;

  • Angst om niet meer mee te tellen (waardoor je nog meer je best gaat doen of je werk, in je relatie ect.).
  • Angst voor verval (we blijven smeren met de cremes (ik ook!) of zijn bijvoorbeeld eeuwig op dieet om te voldoen aan een ideaal.
  • Angst om in de steek gelaten te worden.
  • Angst voor afwijzing.
  • Angst voor eenzaamheid (blijven pleasen terwijl het je energie kost).
  • Angst voor de dood.
  • En ga zo maar door.

Angst zet zich vast in je lijf. Het kan zijn dat als je in een situatie bent of eraan denkt, je een knoop in je maag krijgt, spieren zich spannen of je een benauwd gevoel krijgt (waardoor je mogelijk nog angstiger wordt).

Angst is geen fijn gevoel. Daarom doen we er alles aan om dit gevoel (onbewust) weg te drukken. We gaan druk aan de slag met activiteiten, we doen net of er niets aan de hand is en gaan gewoon door. We nemen middelen om ons prettiger te voelen of we komen tot niets.

Dat hoeft ook geen probleem te zijn tenzij je vastloopt. Als het je niet meer lukt om op oude voet door te gaan omdat je teveel vermoeidheid, spanning of andere klachten ervaart, kan het goed zijn om eens te kijken naar je angst.

Omgaan met angst

Angst maakt de focus klein. het zet dingen vast ook in je lijf. Angst verkrampt. Door te bewegen in je angst kun je, stapje-voor-stapje uit je angst komen.

“Een stap voorbij je angst vergt moed, neem je er gelijk twee dan ben je overmoedig.”

Door wellicht voor de eerste keer naar angst te kijken, is er al beweging. Door je angst te voelen, in je lijf, is er ook beweging. Deze beweging kan ook heel letterlijk zijn. Stap voor stap kun je letterlijk en figuurlijk bewegen in je angst. Als wandelcoach kan ik je helpen om op een heldere en compassievolle wijze te bewegen in je angst. Buiten bewegen we letterlijk in de natuur en ervaar je wat angst en het anders kijken naar angst met je doet.

Misschien lees je dit artikel en herken jij jezelf maar ben je er nog niet aan toe om hulp te vragen. Bedenk dan dat je al beweegt in je angst door bijvoorbeeld dit artikel over angst te lezen of door bepaalde websites te bezoeken. Hartstikke goed je bent in beweging!

Ben je zover dat jij wil onderzoeken hoe jij wil bewegen in je angst? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

info@op-stap-coaching.nl