fbpx

Wandelcoaching

Waarom wandelen?

Beweging is goed. Vooral als je wat ouder wordt. Beweging heeft een positief effect op bijna alle overgangssymptomen. Niet iedereen is te porren voor een abonnement op de sportschool. En dat hoeft ook niet. Je kunt gaan wandelen. Wandelen is laagdrempelig. Je hoeft alleen maar de deur uit te stappen. Wandelen is gratis en gezond. Vaak voel je je na een wandeling een stuk beter.

Een vrouw met overgangsklachten is aan het wandelen met overgangsconsulente en overgangscoach Nathalie Wichink in Overijssel omdat ze last heeft van spanningsklachten en burn-out klachten

Natuur

Wist je dat de natuur een positief effect heeft op jouw welbevinden? Je hebt vast wel eens ervaren dat je door een wandeling in de natuur met een andere blik naar de dingen kunt kijken. De natuur doet iets met mensen. Je concentratie wordt beter en de stress wordt minder als je in de natuur bent. Bovendien oordeelt de natuur niet. De natuur heeft geen mening over wie jij bent als persoon. Jij bent wie je bent, met al je hebbelijkheden en problemen. Een eik wordt nooit een den en een den wordt nooit een eik. Dat hoeft ook niet. Het is oké zoals het is. Jij bent ok zoals je bent!

Een boom staat bij overgangscoach en overgangsconsulent Nathalie Wichink centraal bij haar coaching wat zij wandelend in Overijssel doet.

Coaching

Mijn manier van coaching is oplossingsgericht. Dit betekent dat ik niet met jou ga uitpluizen waarom jij niet lekker in je vel zit maar dat ik samen met jou ga kijken naar wat jij nodig hebt om je beter te voelen. Wat is jouw gewenste situatie? Ik ga ervan uit dat jij de kracht en het talent bezit om jouw leven op jouw manier vorm te geven. Het gaat niet om wat je niet kunt maar om wat je wél in je mars hebt. Samen bekijken we hoe jij dit resultaat stap-voor-stap kunt bereiken. Verder maak ik gebruik van Mindfulness, rollenspelen NLP en visualisaties. En wat blijkt? Als het balletje eenmaal rolt dan kan het snel gaan.

Puur praktisch

Als we gaan wandelen is het fijn als je stevige en het liefst waterdichte schoenen aanhebt. Houd rekening met de weersvoorspellingen. Onderweg is er geen gelegenheid om naar het toilet te gaan. Voor wandelcoaching moet je goed ter been zijn. Het gaat er niet om dat we zoveel mogelijk kilometers wandelen, maar we zijn één tot anderhalf uur op de been. Dit moet je wel vol kunnen houden.

De paraplu pakt overgangscoach en overgangsconsultent Nathalie Wichink als het regent zodat vrouwen met overgangsklachten ook met slecht weer kunnen wandelen.

Zonneschijn en regen

We wandelen tijdens daglicht. In de zomer kunnen we ook in de avond of vroege ochtend een afspraak maken. Met hele hete dagen is dat erg prettig. In principe gaan de wandelingen altijd door dus ook bij regen. We wandelen niet als het onweert of als er code oranje of rood is afgegeven.

Vergoedingen

Wandelcoaching wordt helaas nog niet vergoed door de verzekering. Maar er zijn wel mogelijkheden om het vergoed te krijgen.

Werk je? Ga dan in gesprek met je werkgever en geef aan dat je behoefte hebt aan coaching in het kader van duurzame inzetbaarheid. Vaak is het dan mogelijk dat jouw werkgever de coaching betaalt. Dit zou bijvoorbeeld kunnen vanuit het loopbaanbudget.

Dreig je uit te vallen of ben je uitgevallen vanwege stress en burn-out-klachten? Dan zijn werkgevers na overleg met een bedrijfsarts of Arbodienst vaak bereid om de kosten te vergoeden in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter.

Zelfstandige ondernemers kunnen de kosten voor coaching aftrekken als bedrijfskosten.

Denk je nu, dit is iets voor mij?

Marieke (45 jaar) De wandelingen met Nathalie heb ik als heel prettig ervaren. Even me-time en weg uit de hectiek van thuis. Dat is fijn in de Corona tijd. Op 1,5 meter wandelen lukt ook prima. Ik wandel veel alleen maar tijdens de wandelingen met Nathalie kom ik meer tot rust. Nathalie voelt goed aan wat dan nodig is. De inzichten die ik heb opgedaan tijdens de wandelingen zijn heel goed bruikbaar in mijn dagelijks leven.