fbpx
coaching

Last van lockdown blues? Lees mijn tips om deze tijd goed door te komen.

De dagen zijn donker en de winter duurt nog lang. De lockdown wordt verlengd. Mensen lijden verlies. Verlies van gezondheid, dierbaren, hun werk, hun onderneming en ga zo maar door. Dat doet iets met je gemoed. Heb je door hormonale schommelingen last van stemmingswisselingen, angsten of depressieve gevoelens dan kan de situatie in de wereld je extra aangrijpen. Hoe kom je deze moeilijke tijd zo goed mogelijk door? Probeer zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen zodat je het gevoel hebt dat je de regie houdt. En vooral in deze tijden van grote onzekerheid is het houden van regie een gevoel dat je op de been kan houden. Een aantal tips om je op weg te helpen.

Tip 1

Beweeg! Nu alle sportscholen en sportclubs dicht zijn is de verleiding groot om op de bank neer te ploffen. Dat hoeft niet. Ga wandelen. Een half uurtje wandelen verlaagt het stress-nivo in je lichaam. Na een wandeling voel jij je beter. Bovendien vermindert een half uurtje wandelen de kans op osteoporose. Een ander plus- punt is dat in de buitenlucht je vitamine D binnenkrijgt. Voor de ouder wordende vrouw is dat een must!

Tip 2

Wandel anders. Misschien ben je al in deze lock-down aan het wandelen geslagen. Vaak lopen mensen een vaste route, het bekende blokje om. Als dat saai wordt zou je het blokje eens andersom kunnen wandelen. Bekijk jouw wijk eens met andere ogen. Wat valt je op? Zie je dingen die je anders niet ziet? Kijk eens hoe het perspectief verandert.

Maak het kind in je wakker! Heb je een middag niets te doen ga dan geo-cachen. Dit is een soort schatzoeken. Je hebt hier je mobiele telefoon bij nodig. Het leuke is dat er ook bij jou in de buurt caches liggen. Meer weten? Ga naar www.geo-caching.nl.

Ga Mindful wandelen. Mindful wandelen helpt als jij je gespannen of onrustig voelt. Download mijn gratis Mindful wandeling en kijk eens hoe het je bevalt.

Tip 3.

Lucht je hart. Heb je last van depressieve of angstige gevoelens? Praat er met iemand over. Maak een afspraak met een vriend of vriendin. Alhoewel de regels streng zijn mag je nog steeds mensen zien. En je kunt natuurlijk altijd bellen of zoomen. Lucht je hart of huil lekker uit. Heb je meer nodig? Of voelt het niet goed om bepaalde zaken in de privé sfeer te bespreken? Zoek dan professionele hulp.

Zet jezelf eens op je prioriteitenlijstje.

Tip 4

Laat los, je kunt niet alles en je hoeft niet alles te kunnen. In deze heftige tijd ben naast moeder, werknemer, echtgenote, mantelzorger soms ook onderwijzer of psycholoog. Sommige vrouwen worden gek van de stress door alle ballen in de lucht te willen houden. Vraag je af want nu écht belangrijk is. Relativeer en houd vertrouwen. Dat geeft een andere energie dan te verdrinken in angst of schuldgevoel.

Heb je na het lezen van deze blog behoefte om met mij in gesprek te gaan? Dat kan. Maak een afspraak voor een gratis sessie Regie op de Overgang.