fbpx
ervaringen,  overgang

OVERVERHIT DOOR DE OVERGANG.

Vroeger kon ik erg goed tegen hitte. Ik kon uren door een bloedhete stad rondstruinen zonder hier veel hinder van te hebben. Sinds ik in de overgang zit merk ik dat ik minder goed tegen warmte kan. Zeker nu het buiten zo warm is heb ik meer opvliegers dan normaal.

De overgang zorgt ervoor dat het oestrogeen niveau lager wordt in je lichaam. Hierdoor raakt het temperatuurcentrum in de hersenen ontregeld. De marge om het verschil te registreren tussen warm en koud wordt kleiner. Warm weer zorgt bij mij voor een reactie, meer opvliegers!

Met warm weer doe ik het daarom rustig aan. Toen ik in de overgang raakte merkte ik dat intensief sporten tijdens warme dagen niet meer prettig voelde. Ik kon mijn warmte niet kwijt en had het gevoel te ontploffen. Voor mezelf heb ik de afspraak gemaakt dat als het kwik boven de 25 graden komt, ik niet ga sporten. Ik haal het op een koeler tijdstip wel in.

Ik hou van wandelen maar ik houd zeker rekening met warm weer. Flinke einden wandelen op warme dagen is zeker niet zonder risico. En als het voor mij té warm is laat ik die mooie wandeling even schieten. Als het weer wat koeler wordt dan trek ik mijn wandelschoenen wel weer aan.

Vroeger kon ik erg goed tegen hitte. Ik kon uren door een bloedhete stad rondstruinen zonder hier veel hinder van te hebben. Sinds ik in de overgang zit merk ik dat ik minder goed tegen warmte kan. Zeker nu het buiten zo warm is heb ik meer opvliegers dan normaal.

Je kunt jezelf wel goed voorbereiden op een warme dag. Hier zijn een aantal tips om goed voorbereid te gaan wandelen met warm weer.

oververhitting tijdens de overgang
zomers weer kan overgangsklachten verergeren.

Blijf zo koel mogelijk.

  • Wandel zoveel mogelijk in het bos. Daar is het koeler en er is meer schaduw.
  • Vermijd open velden en lange asfaltwegen. Wandel niet in de volle zon en asfalt trekt warmte aan.
  • Wandel heel vroeg in de ochtend of laat op de avond dan is het een stuk koeler!

Bescherm je lijf tegen de zon.

  • Smeer je van tevoren in met zonnebrand, het liefst met een hoge factor.
  • Draag luchtige kleding. Dit voert de warmte makkelijker af dan strakke kleding. Draag een hoed of pet en bescherm je nek tegen de zon.

Drink voldoende en eet niet teveel.

  • DRINK! voldoende water, je verliest ongemerkt meer vocht als je wandelt. Neem regelmatig een slok water. Een goede graadmeter om na te gaan of je voldoende drinkt is de kleur van je urine. Als deze donker is moet je meer drinken.
  • Drink geen alcohol of koffie.
  • Eet licht verteerbaar voedsel, wandelen met een zware maaltijd op de maag is geen goed idee en voelt niet prettig.
  • Ik heb altijd wat druivensuiker bij me voor wat extra energie en als het warm is ook wat zoute drop. Je kunt ook wat chips mee nemen om het zoutgehalte in je lijf op peil te houden.

Let op je lijf!

  • Wandel op een rustiger tempo en neem voldoende pauzes.
  • Let op je lijf. Als je hoofdpijn krijgt, je duizelig of misselijk voelt, verward bent of spierkramp krijgt is dit niet goed. Wandel niet stug door maar stop. Mogelijk heb je een zonnesteek, vochttekort of ben je oververhit. Oververhitting (hyperthermie) kan fatale gevolgen hebben. Neem je lijf serieus!
  • Zie je het niet meer zitten in de hitte, bel een taxi en ga lekker naar huis of pak een terrasje!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *