• Ik? In de overgang? Nee hoor, ik zit in een soort van fase".

    overgangscoach

    IK? IN DE OVERGANG? NEE HOOR, IK ZIT “IN EEN SOORT VAN FASE”
    Agnes is 48 jaar, volgens haarzelf zit zij niet in de overgang. Maar zij zit “wel in een soort van fase. Ik merk de laatste tijd dat ik helemaal geen zin meer heb om voor alles en iedereen de ballen maar in de lucht te houden.” zegt ze tijdens onze eerste wandeling.
    Naast mij loopt een stoere vrouw die zo te zien niet op haar mondje is gevallen. Agnes is leidinggevende in een horecazaak en maakt lange dagen. Ze is terecht trots op wat zij bereikt heeft. Door hard te werken heeft ze een mooie goedlopende zaak opgebouwd. Daarnaast is zij mantelzorger voor haar moeder. Die bezoekt zij dagelijks. Maar het wringt de laatste tijd.
    Als ik doorvraag vertelt Agnes dat zij de laatste tijd slechter slaapt, ook heeft ze last van vage lichamelijke kwaaltjes. Agnes merkt vooral dat ze niet meer die vrouw wil zijn die voor iedereen klaarstaat als dat van haar verwacht wordt. Ze is ook boos, waarom ziet niemand hoeveel ze voor een ander doet? Waarom gaat “men” er maar vanuit dat zij de dingen wel zal regelen. Agnes wil het anders. Maar hoe doe je dat?
    Ik vraag aan Agnes wat zij het liefst anders zou zien over een aantal weken. Is er iets in de natuur wat haar wens weergeeft? Agnes staat stil en kijkt wijst naar het grasland dat voor ons ligt. “Dat weiland geeft me een gevoel van ruimte, van lucht en ademhalen. Zo wil ik me voelen. Ik wil meer ruimte voor mezelf!”
    Met dit mooie inzicht en coachvraag gaan we de komende weken aan de slag. Alhoewel Agnes volgens haar echt niet in de overgang zit (ze heeft geen typische overgangsklachten) kan het gezien haar leeftijd heel goed zijn dat de overgang zich al wel heeft ingezet. En dit kan klachten veroorzaken. Als vrouw is het goed om dit in je achterhoofd te houden en hier eventueel iets mee te doen.

  • Omgaan met angst

    Afgelopen week volgde ik een workshop over angst. Angst is een gevoel dat ieder mens kent. Niet iedereen geeft dezelfde woorden aan angst. “Ik ben niet angstig hoor, ik ben bang of ik ben alleen maar onzeker!” Niet iedereen is bewust van zijn angst. Angst is een emotie die we allemaal kennen en die ook z’n functie heeft.

    Vrouwen in de midlife fase en angst.

    Vrouwen in hun midlife fase zitten hebben te maken met veel veranderingen onder andere veranderingen in hun lijf. Hierdoor kunnen angsten boven kunnen drijven. Bijvoorbeeld door een vermindert libido kan een relatie (mede) onder druk komen te staan waardoor er angst voor verlating kan ontstaan. Door hormonale veranderingen staat de draagkracht van vrouwen onder druk en kunnen zij zich angstiger dan normaal voelen.

    Angsten die vrouwen kunnen ervaren zijn bijvoorbeeld;

    • Angst om niet meer mee te tellen (waardoor je nog meer je best gaat doen of je werk, in je relatie ect.).
    • Angst voor verval (we blijven smeren met de cremes (ik ook!) of zijn bijvoorbeeld eeuwig op dieet om te voldoen aan een ideaal.
    • Angst om in de steek gelaten te worden.
    • Angst voor afwijzing.
    • Angst voor eenzaamheid (blijven pleasen terwijl het je energie kost).
    • Angst voor de dood.
    • En ga zo maar door.

    Angst zet zich vast in je lijf. Het kan zijn dat als je in een situatie bent of eraan denkt, je een knoop in je maag krijgt, spieren zich spannen of je een benauwd gevoel krijgt (waardoor je mogelijk nog angstiger wordt).

    Angst is geen fijn gevoel. Daarom doen we er alles aan om dit gevoel (onbewust) weg te drukken. We gaan druk aan de slag met activiteiten, we doen net of er niets aan de hand is en gaan gewoon door. We nemen middelen om ons prettiger te voelen of we komen tot niets.

    Dat hoeft ook geen probleem te zijn tenzij je vastloopt. Als het je niet meer lukt om op oude voet door te gaan omdat je teveel vermoeidheid, spanning of andere klachten ervaart, kan het goed zijn om eens te kijken naar je angst.

    Omgaan met angst

    Angst maakt de focus klein. het zet dingen vast ook in je lijf. Angst verkrampt. Door te bewegen in je angst kun je, stapje-voor-stapje uit je angst komen.

    “Een stap voorbij je angst vergt moed, neem je er gelijk twee dan ben je overmoedig.”

    Door wellicht voor de eerste keer naar angst te kijken, is er al beweging. Door je angst te voelen, in je lijf, is er ook beweging. Deze beweging kan ook heel letterlijk zijn. Stap voor stap kun je letterlijk en figuurlijk bewegen in je angst. Als wandelcoach kan ik je helpen om op een heldere en compassievolle wijze te bewegen in je angst. Buiten bewegen we letterlijk in de natuur en ervaar je wat angst en het anders kijken naar angst met je doet.

    Misschien lees je dit artikel en herken jij jezelf maar ben je er nog niet aan toe om hulp te vragen. Bedenk dan dat je al beweegt in je angst door bijvoorbeeld dit artikel over angst te lezen of door bepaalde websites te bezoeken. Hartstikke goed je bent in beweging!

    Ben je zover dat jij wil onderzoeken hoe jij wil bewegen in je angst? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

    info@op-stap-coaching.nl

  • Herontdek jezelf!

    Veel vrouwen die bij mij komen hebben last van stress. Ze hebben het gevoel alle ballen in de lucht te moeten houden. Ze slapen slecht, hebben lichamelijke kwaaltjes, ze twijfelen aan hun kunnen en hebben het gevoel dat ze het amper vol kunnen houden. Vaak gaan ze toch verder op dezelfde manier zoals ze het altijd deden. Deze manier werkte altijd prima voor je en waarom nu dan niet?

    Als je wat ouder wordt veranderen je behoeftes. Dat is niet raar, er is van alles gaande in je lijf (je hormonen slaan op tilt) en dit heeft zijn weerslag op je bezigheden en de relaties die je hebt. Doordat je ouder wordt kan er ook van binnen wat gaan knagen. Is dit het nou? Wil en kan ik zo nog verder? Al deze veranderingen kosten je energie. Als je meer energie uitgeeft dan dat je energie krijgt kan je chronische stress ervaren waardoor je allerlei klachten kunt ontwikkelen.

    Energie-gevers en energievreters

    Verandering van leefstijl begint bij een stuk bewustwording. Waar krijg jij energie van en wat neemt jouw energie weg? Vaak vraag ik klanten om elke dag nauwgezet een lijstje bij te houden waarbij ze bezigheden onder de categorie energie-nemers en energie-vreters te scharen. Welke activiteiten doe je met een lach op je gezicht? Waar kijk je naar uit? Bij welke activiteit vergeet je de tijd?

    Welke bezigheden stel je uit? Bij welke klus ben je blij dat-ie geklaard is? Wanneer wordt je snel afgeleid?

    Tijdens een wandeling zou je jouw gedachtes eens over jouw energienemers-en vreters kunnen laten gaan en maak daarna een lijstje. Tenzij je niet van wandelen houdt!

  • Als beginnend ondernemer is het fijn dat je een podium hebt om te vertellen wat je aan het doen bent en waarom. Ik ben erg blij met het stuk in Salland Centraal waarin uit de doeken wordt gedaan waarom ik ben gaan doen wat ik doe.